"Szkoła Dialogu"
rok szkolny 2014/15
I Liceum Ogólnokształcące Szkołą Dialogu 2014
W miniony piątek, 9 stycznia 2015 roku, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Szkoły Dialogu pod honorowym patronatem prezydenta Bronisława Komorowskiego, podczas której I Liceum Ogólnokształcące im. Króla Kazimierza Wielkiego w Olkuszu zostało uhonorowane tytułem Szkoły Dialogu 2014.
Uroczystość była zwieńczeniem realizowanego w ubiegłym roku, przez 41 szkół w Polsce, programu edukacyjnego przygotowanego przez Fundację Forum Dialogu, pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, którego celem jest poszerzanie wiedzy na temat wielowiekowej obecności Żydów w Polsce, stanowiącej nieodłączną część kultury i historii naszego państwa.
Program "Szkoła Dialogu" oparty jest na przekonaniu, że wiedza, zrozumienie i dialog to klucz do przełamywania barier i niechęci. W ramach programu młodzież pod kierunkiem trenerów Forum odkrywa historię przedwojennej ludności żydowskiej w swojej miejscowości oraz samodzielnie przygotowuje projekt, który ma na celu jej upamiętnienie.
W przypadku uczniów z naszej szkoły było to opracowanie wycieczki i gry terenowej po miejscach związanych z żydowską historią Olkusza. Oprócz trenerów, do pomocy w realizacji projektu włączyli się Panowie Olgerd Dziechciarz - historyk regionalista, pisarz, poeta oraz Ireneusz Cieślik - publicysta, autor szeregu publikacji o tematyce żydowskiej, obaj laureaci nagrody im. ks. Stanisława Musiała przyznawanej za zasługi na rzecz pojednania polsko-żydowskiego. Koordynatorkami projektu były nauczycielki Anna Baran i Anna Miszczyk.
Do wspólnego odkrywania oraz poznawania historii Żydów, a zarazem świetnej zabawy, zostali zaproszeni uczniowie z gimnazjów na terenie Olkusza. Spośród chętnych gimnazjalistów utworzyło się sześć grup, które z wielką determinacją dążyły do zwycięstwa oraz chętnie nabywały wiedzę na temat żydowskich zwyczajów i wydarzeń z okresu II wojny światowej. Na uczestników gry organizatorzy czekali w miejscach bliskich historii żydowskiej, takich jak: teren dawnej synagogi, miejsce stracenia trzech Żydów na Placu Augustianów, stare cmentarze żydowskie oraz miejsca wywozu do obozów zagłady bądź pracy. Uczniowie obecnej klasy IIc zadbali także o strój oraz charakteryzację odpowiadającą tematowi projektu, która przykuwała uwagę nie tylko uczestników gry, ale również wszystkich przechodniów. Była to kolejna metoda zainteresowania ludzi postronnych, którzy każdego dnia przechodzą obok tych miejsc obojętnie.
W efekcie programu Szkoła Dialogu w całej Polsce powstało mnóstwo inicjatyw organizowanych samodzielnie przez uczniów. Powstały niezliczone blogi, filmy, wystawy, piosenki czy tablice pamiątkowe. Uczniom udało się zaangażować mieszkańców swoich społeczności, włączając ich w swoje działania.
Zakończeniem jakże miłego dnia było zwiedzanie niedawno otwartego Muzeum Historii Żydów Polskich. Dyrektor szkoły mgr Irenę Majdę, Pana Ireneusza Cieślika, nauczycieli oraz młodzież osobiście przywitał Dyrektor Muzeum Pan Dariusz Stola i zaprosił do zapoznania się ze stałą wystawą „1000 lat historii Żydów polskich”, a także z ofertą tego nowoczesnego centrum edukacyjno-kulturalnego.
[ Galeria ]


rok szkolny 2013/14
W bieżącym roku szkolnym młodzież naszej szkoły przystąpiła do udziału w projekcie edukacyjnym "Szkoła Dialogu" przygotowanym przez fundację Forum Dialogu i objętym honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej, mającym na celu poznawanie i upamiętnianie miejsc związanych z kulturą żydowską w naszym mieście.
Gra terenowa – finał projektu SZKOŁA DIALOGU
Po kilku miesiącach zmagań projekt "Szkoła Dialogu" został sfinalizowany! 18 czerwca 2014 roku odbyła się gra terenowa, która ukoronowała pracę młodzieży z naszej szkoły. Był to doskonały sposób na zaangażowanie uczestników do poszukiwania dawnych miejsc związanych z historią oraz kulturą żydowską.
Do wspólnego odkrywania oraz poznawania historii Żydów, a zarazem świetnej zabawy, zostali zaproszeni uczniowie z gimnazjów na terenie Olkusza. Spośrod chętnych gimnazjalistów utworzyło się sześć grup, które z wielką determinacją dążyły do zwycięstwa oraz chętnie nabywały wiedzę na temat żydowskich zwyczajów i wydarzeń z okresu II wojny światowej.
O godzinie 9.00 Pani Dyrektor I LO powitała zebranych w sali nr 30, życzyła wszystkim uczestnikom wygranej, a także świetniej zabawy. Następnie głos zabrali przedstawiciele klasy 1c, którzy byli głównymi organizatorami zaprojektowanej gry terenowej. To właśnie oni wykorzystali swoje pomysły, aby zachęcić innych do pielęgnowania oraz poznawania historii tych, o których nikt z nas na co dzień nie pamięta.
Po objaśnieniu zasad gry każda z grup otrzymała zestaw zadań oraz mapę z wyznaczoną trasą. Gimnazjaliści, bez chwili przerwy ruszyli śladami żydowskich miejsc. Na sześć poruszających się po Olkuszu grup, uczniowie naszej szkoły czekali w miejscach bliskich historii żydowskiej, takich jak: teren dawnej synagogi, miejsce stracenia trzech Żydów przez powieszenie na Placu Augustianów, stare cmentarze żydowskie z ogromną ilością macew oraz miejsca wywozu do obozów zagłady bądź pracy. Uczniowie klasy 1c zadbali, także o strój oraz charakteryzację odpowiadającą tematowi projektu, która przykuwała uwagę nie tylko uczestników gry, ale również wszystkich przechodniów. Była to kolejna metoda zainteresowania ludzi postronnych, którzy każdego dnia przechodzą obok tych miejsc obojętnie. W punktach wyznaczonych na mapie, gimnazjaliści mieli okazję wysłuchać ciekawych, a niekiedy nawet drastycznych historii z okresu II wojny światowej. Po uważnym wysłuchaniu młodzieży z I LO, uczestnicy wykonywali zadania. Trasa wycieczki obejmowała siedem miejsc, każde z nich kryło w sobie tajemnicę dawnej historii życia Żydów.
Po odszukaniu i odwiedzeniu wszystkich miejsc z mapy, grupy powróciły do szkoły na typowy żydowski poczęstunek oraz wspólną zabawę w rytmach muzyki żydowskiej. Każdy z uczestników mógł przez chwilę poczuć się jak prawdziwy przedstawiciel tej kultury popijając wodę z miętą oraz cytryną i delektując się takimi przysmakami jak "uszy Hamana" czy żydowskie chałki. W czasie podliczania punktów za rozwiązane na trasie gry zadania, gimnazjaliści mogli podziwiać żydowski taniec wykonany przez uczennice klasy 1c, a także nauczyć się podstawowych kroków do piosenki "Hava nagila".
Po długim, wyczerpującym, pełnym wrażeń dniu przyszedł czas na ogłoszenie wyników. Zwycięzcami okazała się grupa uczniów z Gimnazjum Nr 3 w Olkuszu, która zdobyła maksymalną liczbę punktów! Zadania były niełatwe, a jednak niektórym udało się wyłapać każdy szczegół z tekstów opracowanych przez pierwszoklasistów. Zwycięzcom oraz grupom, które zajęły II i III miejsce zostały wręczone przez Panią Dyrektor dyplomy i książki. Opiekunowie grup również otrzymali podziękowania oraz dyplomy za udział w wydarzeniu.
Ostatnim zadaniem będzie teraz udokumentowanie oraz poddanie ocenie całości pracy głównym organizatorom - Fundacji Szkoła Dialogu. Nagrodą dla zwycięskiego Liceum jest wycieczka do Warszawy dla wszystkich osób zaangażowanych w projekt. Jednak największą wygraną dla klasy 1c są pozytywne opinie gimnazjalistów oraz ich zainteresowanie kulturą i historią Żydów.
[ Galeria ]





"Szkoła Dialogu" - gra terenowa
W ramach realizacji projektu uczniowie klasy 1c przeprowadzą dla młodzieży z gimnazjów olkuskich grę terenową - wycieczkę. Rozpoczęcie gry nastąpi 18 czerwca 2014 roku o godz. 900 pod budynkiem I LO (ul. Polna 8), zakończenie około 1300. Dla zwycięskich trzech drużyn przewidujemy nagrody, dla wszystkich dyplomy i poczęstunek.
Mamy nadzieję, że udział w projekcie umocni budowanie otwartej postawy wobec innych narodów, kultur i religii, a także będzie okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy naszymi szkołami.
Koordynatorkami projektu są: Anna Baran, Anna Miszczyk.
(10-11 IV 2014)
10 oraz 11 kwietnia odbyły się kolejne warsztaty z trenerami fundacji Forum Dialogu kontynuujące projekt Szkoła Dialogu. Licealiści mogli ponownie zagłębiać się w historię przedwojennej ludności żydowskiej oraz zdobywać informacje, które zostaną przez nich wykorzystane w celu jej upamiętnienia. Tym razem zajęcia zostały przeprowadzone w formie gry terenowej, a także wykładów w towarzystwie gości zajmujących się ochroną oraz poszukiwaniami żydowskich zabytków w Olkuszu. Uczniowie mieli również okazję spotkać się z Izraelczykami, których wizytę zawdzięczali udziałowi naszej szkoły w projekcie wymiany młodzieży między Polską a Izraelem. Przybyli goście chętnie opowiedzieli o swojej kulturze, tradycjach, obyczajach, a także religii.
Podczas pierwszego dnia warsztatów klasa 1c przeprowadziła próbną grę miejską nadzorowaną oraz korygowaną przez opiekunki projektu Szkoła Dialogu. Trasa wycieczki obejmowała wiele ciekawych miejsc związanych z historią Żydów podczas II wojny światowej.
Gra rozpoczęła się na placu Augustianów przy ul. Kościuszki, gdzie w czasie okupacji niemieckiej trzech Żydów zostało powieszonych na kasztanowcach, które możemy zobaczyć do dnia dzisiejszego. Następnie grupa uczniów udała się na miejsce dawnej synagogi żydowskiej. Po wysłuchaniu historii mówiącej o okolicznościach powstania synagogi oraz obyczajach panujących w żydowskim budynku, wszyscy skierowali się w stronę kirkutów przy ul. Kolorowej oraz ul. Kantego. Kiedy młodzież przybyła na miejsce, mogła przyjrzeć się z bliska macewom, na których widniały obrazki mówiące o losach zmarłych, np. ikonografia przypominająca złamany świecznik oznaczała nagłą, niespodziewaną śmierć kobiety. Kolejnym miejscem związanym z historią żydowską był plac przy Starostwie Powiatowym, na którym doszło do selekcji 3 tys. Żydów. Część z nich została rozstrzelana, a część wywieziono do Auschwitz. W dalszej części programu wycieczki licealiści udali się na Stary Cmentarz przy ul. Kazimierza Wielkiego, na którym również są pochowane osoby pochodzenia żydowskiego. Ostatnim punktem spotkania był Dworzec PKP, na którym uczniowie wskazali dawne miejsca rozstrzelania oraz wywozu Żydów do obozów zagłady.
Kolejny dzień rozpoczął się od wizyty w szkole panów Olgerda Dziechciarza oraz Ireneusza Cieślika, działaczy Stowarzyszenia "Brama". Zaproszeni goście opowiedzieli o swojej działalności pomagającej upamiętnić dawne dzieje oraz miejsca związane z olkuską ludnością żydowską. Działacze organizacji dbają o zabytki żydowskie, które przetrwały do dnia dzisiejszego oraz dokumentują nowo znalezione informacje na temat kultury żydowskiej. Młodzież słuchała z ogromnym zaciekawieniem historii Żydów mieszkających w Olkuszu, którzy zostali straceni podczas II wojny światowej. Te historie zainteresowały zaproszonych gości kilkanaście lat wcześniej, co skłoniło ich do założenia stowarzyszenia, które pomaga uwiecznić obecność Żydów w Olkuszu.
[ Galeria ]


Dwa dni pełne wrażeń zakończyły się spotkaniem z trenerkami Forum i udzieleniem uczniom ostatnich wskazówek do stworzenia projektu. Mamy nadzieję, że duże zaangażowanie klasy 1c oraz ich chęć do pracy przyniosą oczekiwane efekty, jakimi będą zarówno zwycięstwo w konkursie, jak i zachęcenie większej liczby osób do poszukiwania oraz upamiętniania historii olkuskich Żydów.
(13-14 III 2014)
13 marca młodzież naszej szkoły przystąpiła do udziału w projekcie edukacyjnym "Szkoła Dialogu" przygotowanym przez fundację Forum Dialogu, objętym honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. W ramach programu licealiści pod kierunkiem trenerów Forum odkrywają historię przedwojennej ludności żydowskiej w swojej miejscowości oraz są angażowani w samodzielne przygotowanie projektu, który ma na celu jej upamiętnienie.
W związku z realizowanym projektem 13-14 marca klasa Ic wzięła udział w pierwszych warsztatach prowadzonych przez panie: Weronikę Romanik i Agatę Jaworską. Dzięki zajęciom uczniowie mogli dowiedzieć się jak ciekawa, a zarazem odmienna jest kultura żydowska. Aktywna forma spotkań narzucona przez prowadzące sprawiła, że wszyscy byli zaangażowani oraz gotowi do współpracy. Każdy z uczestników mógł zobaczyć na własne oczy jak wyglądają różne niespotykane na co dzień przedmioty związane z kulturą żydowską. Szczególną uwagę uczniów zwróciła opowieść o świętach oraz obyczajach im towarzyszących, a także odmienny sposób liczenia czasu na podstawie kalendarza lunarnego. Podczas zajęć licealiści otrzymali również wiele cennych wskazówek, które pozwolą im przygotować się do konkursu na projekt upamiętniający Żydów poległych podczas II wojny światowej. Przygotowane przez uczniów prace będą oceniane przez komisję, która wskaże zwycięzcę na uroczystej Gali Szkoły Dialogu.
Celem warsztatów jest budowanie otwartej postawy wobec innych narodów, kultur i religii. Jest to szczególnie istotne w społeczeństwie otwartym, coraz bardziej wielokulturowym, w którym ciągle jednak zdarzają się uprzedzenia i stereotypy. Z pozytywnych wypowiedzi uczestników spotkań można wnioskować, że projekt spełnił zamierzony cel.
Ze strony szkoły koordynują projekt - Anna Miszczyk i Anna Baran.
[ Galeria ]

TOP