Wieliczka - Projekt edukacyjny
2017/2018
Kontynuacja innowacji pedagogicznej w Kopalni Soli „Wieliczka”
16 stycznia 2018 roku klasa 1b ekonomiczno-prawna uczestniczyła w zajęciach z geografii i przedsiębiorczości w Kopalni Soli „Wieliczka” na trasie górniczej.
Uczniowie po odbyciu szkolenia dotyczącego bezpieczeństwa w Kopalni oraz procedur ewakuacyjnych poznali specyfikę pracy górników. Podczas zajęć uczniowie wykonali liczne zadania zlecone przez przewodników (przodowych) oraz poruszali się korytarzami górniczymi z mapą. Po zbadaniu zasolenia wody podziemnej, omówieniu powłok geologicznych pokładów soli, pomiarze metanu, pracach ciesielskich odbyła się próbna detonacja ładunków wybuchowych. Uczestnicy warsztatów opracowali plan marketingowy trasy górniczej opierając się na analizie SWOT. Miłym zakończeniem pobytu w Kopalni był obiad zjedzony wspólnie z przewodnikami – górnikami.
Opiekunami podczas zajęć w Kopalni byli: mgr Angelika Kubańska, mgr Anna Gardyła i mgr Grzegorz Kaszewski.

2015/2016
Innowacja pedagogiczna w Kopalni Soli „Wieliczka”
27 października i 6 listopada 2015 roku klasy IIa i IIg realizujące przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce, uczestniczyły w innowacji pedagogicznej prowadzonej w Kopalni Soli „Wieliczka”.
Młodzież naszej szkoły dowiedziawszy się o zagrożeniach czyhających na dole, przebrana w stroje górnicze z wyposażeniem pochłaniacza i lampy górniczej, odbyła przeszkolenie przed zjechaniem do kopalni. Uczniowie wyposażeni w mapy i podzieleni na grupy samodzielnie przemierzali podziemne korytarze. Na trasie górniczej czekało na nich wiele interesujących zadań, które rozwiązywali pod czujną opieką swoich przewodników i nauczycieli: m. in. pomiar metanu, stopnia zasolenia wody podziemnej, odzyskiwanie soli.
Atrakcją okazał się również wybuch symulowany w chodniku kopalni, w którym uczniowie uczestniczyli na specjalnej ruchomej platformie.
W sali wykładowej pod ziemią odbyły się zajęcia w języku angielskim, które poprowadził Pan Marcin Andrukowicz – członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka”. Po wysłuchaniu wykładu dotyczącego „Psychologicznych aspektów sprzedaży kopalni”, uczniowie wykonali kilka zadań w języku angielskim. Następnie obejrzeli film promocyjny trasy górniczej i opracowali arkusz analizy reklamy powyższej trasy, dokonując również analizy SWOT. Każdy otrzymał ocenę za pracę indywidualną. Wyniki uzyskane zostaną przedstawione zarządowi kopalni po ostatniej wizycie studyjnej w Kopalni Soli „Wieliczka”.
Tego typu lekcje są nie tylko uzupełnieniem zajęć szkolnych o praktyczne doświadczenia, które wpisują się w nowoczesną edukację jaką oferuje I LO w Olkuszu, ale przygodą, którą wspomina się po latach.
[ Galeria ]

2014/2015
PODSUMOWANIE PROJKETU EDUKACYJNEGO W KOPALNI SOLI W WIELICZCE

Dzięki współpracy naszej szkoły od roku szkolnego 2013/2014 z Kopalnią Soli w Wieliczce przy realizacji innowacyjnych projektów edukacyjnych z geografii i ekonomii w praktyce uczniowie klas matematyczno-geograficznych oraz klas realizujących przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce w roku szkolnym 2014/2015 poznawali tajniki pracy górników i zagadnienia geologiczne.
Odbyliśmy pięć wyjazdów do Kopalni Soli w Wieliczce na zajęcia edukacyjne. Głównym celem tego projektu było przeprowadzenie praktycznej lekcji geografii połączonej z ekstremalną wędrówką solnymi korytarzami wykonując liczne zadania. Roboczy strój, kask, lampa i pochłaniacz to ekwipunek uczestników projektu. Uczniowie wykonali samodzielnie wiele zadań wśród których można wymienić mierzenie poziomu stężenia metanu, transportowanie soli, wyznaczanie drogi pod ziemią ciemnymi korytarzami za pomocą mapy, badanie zasolenia wody. Zajęcia umożliwiły uczestnikom również rozbijanie skał solnych za pomocą kilofa, a bryły solne uczniowie zabrali na pamiątkę. Każdy uczestnik projektu przez 3 godziny zajęć mógł poczuć się jak prawdziwy górnik! Na koniec projektu każdy z uczestników otrzymał certyfikat wydany przez Kopalnię Soli w Wieliczce podpisany przez przodowego, który kierował wyprawą.
Zwiedzając trasę turystyczną (trasa ekonomiczna) uczniowie spotkali się z pracownikami działu marketingu Kopalni celem omówienia etapów wdrażania nowej trasy górniczej oraz pracowali nad spotem reklamowym nowego produktu jak również wykonali zadania z analizy reklamy za które otrzymali oceny. W tak przyjemny i praktyczny sposób młodzież naszej szkoły mogła zapoznać się z elementami składowymi procesu wydobywania soli i pracą całej kopalni. Uczniowie wykonując zadania 135 metrów pod ziemią musieli wykazać się odpowiednimi zdolnościami oraz umiejętnościami.
Z pewnością projekt ten jest jedną z większych atrakcji oferowanych uczniom naszej szkoły. Zwiedzanie trasy turystycznej odbywało się również w języku angielskim. Grupa prowadzona była przez przewodnika, który opowiadał po angielsku i odpowiadał na pytania uczestników projektu. W specjalnie przygotowanej komorze multimedialnej uczniowie uczestniczyli w wykładzie w języku angielskim dotyczącym marketingu, psychologii sprzedaży i promowania produktów kopalni, a na zakończenie wykonali zadania praktyczne dotyczące badań rynkowych i marketingowych Kopalni Soli w Wieliczce. Zadania były następnie omówione i ocenione.
Opiekunami merytorycznymi projektu byli:
mgr Aneta Kasprzyk – nauczyciel geografii
mgr Grzegorz Kaszewski – nauczyciel ekonomii w praktyce i przedsiębiorczości.
Dnia 12 stycznia 2015 roku dzięki współpracy naszej szkoły z Kopalnią Soli w Wieliczce przy realizacji innowacyjnych projektów edukacyjnych z geografii i przedsiębiorczości uczniowie klasy 2b (matematyczno-geograficznej) oraz 2g realizujący przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce po raz kolejny poznawali tajniki pracy górników i zagadnienia geologiczne. Praktyczna lekcja geografii połączona z ekstremalną wędrówką solnymi korytarzami wykonując praktyczne zadania dostarczyła uczestnikom projektu wielu miłych przeżyć. Roboczy strój, kask, lampa i pochłaniacz to ekwipunek uczestników projektu. Uczniowie wykonali samodzielnie wiele zadań wśród których można wymienić mierzenie poziomu stężenia metanu, transportowanie soli, wyznaczanie drogi pod ziemią ciemnymi korytarzami za pomocą mapy, badanie zasolenia wody. Zajęcia umożliwiły uczestnikom również rozbijanie skał solnych za pomocą kilofa, a bryły solne uczniowie zabrali na pamiątkę. Każdy przez 3 godziny zajęć mógł poczuć się jak prawdziwy górnik! Na koniec projektu każdy z uczestników otrzymał certyfikat wydany przez Kopalnię Soli w Wieliczce podpisany przez przodowego, który prowadził projekt.

Zwiedzając trasę turystyczną podczas której uczniowie spotkali się z pracownikami działu marketingu Kopalni celem omówienia etapów wdrażania nowej trasy górniczej oraz pracowali nad spotem reklamowym nowego produktu jak również wykonali zadania z analizy reklamy za które otrzymali oceny. Zajęcia praktyczne w Kopalni rozwinęły zainteresowania ekonomiczne uczniów wskazując nowe możliwości jakie dają nauki ekonomiczne, a zwłaszcza marketing i promocja. Wyniki badań podsumujemy w czerwcu na spotkaniu z pracownikami Kopalni.
W tak przyjemny i praktyczny sposób młodzież naszej szkoły mogła zapoznać się z elementami składowymi procesu wydobywania soli i pracą całej kopalni. Uczniowie wykonując zadania 135 metrów pod ziemią musieli wykazać się odpowiednimi zdolnościami oraz umiejętnościami. Praktyczne zajęcia z ekonomii pomagają uczniom zdobyć przygotowanie dzięki któremu można na rynku zarabiać a także rozwijają kreatywność i przedsiębiorczość młodych ludzi. Co czwarty absolwent naszej szkoły wybiera uczelnie ekonomiczne a wskaźnik ten rośnie z roku na rok.
Z pewnością projekt ten jest jedną z większych atrakcji w tym roku szkolnym.
2013/2014
Współpraca naszej szkoły z Kopalnią Soli w Wieliczce
przy realizacji innowacyjnych projektów edukacyjnych z geografii i przedsiębiorczości.

Z satysfakcją informujemy, że jesteśmy jedyną szkołą ponadgimnazjalną w powiecie olkuskim i województwie małopolskim, która podjęła współpracę z Kopalnią Soli w Wieliczce. Tylko nasi uczniowie, mają możliwość dotarcia do niedostępnych dla przypadkowych turystów podziemnych labiryntów bezcennego zabytku kultury materialnej świata, wpisanego w 1978 roku na Pierwszą Listę Dziedzictwa UNESCO. Realizacja projektu geograficzno-ekonomicznego z możliwością wykorzystania języka angielskiego to największa korzyść dla uczniów, którzy doceniają praktykę i wysokie standardy nauczania.
Dnia 21 maja 2014 roku nasze Liceum nawiązało współpracę z Kopalnią Soli w Wieliczce dzięki porozumieniu dyrektora szkoły, pani Ireny Majdy i członka zarządu kopalni, pana Marcina Andrukowicza, gdzie uczniowie będą realizować projekty edukacyjne z geografii i przedsiębiorczości w celu wspierania procesu dydaktycznego. Nasze projekty edukacyjne, umożliwiające rozwijanie zainteresowań geograficznych, geologicznych oraz ekonomicznych, kierujemy głównie do uczniów klas matematyczno-geograficznych, a szczególnie do klasy 1b - matematyczno-geograficznej z rozszerzoną wiedzą o społeczeństwie, która rozpocznie naukę w naszej szkole w roku szkolnym 2014/2015.
W podziemnych wyrobiskach odbywają się nowatorskie zajęcia dla młodzieży opierające się na eksperymentach z zakresu geografii, geologii, hydrologii, które uczeń wykonuje samodzielnie pod kierunkiem doświadczonych geologów. Każdy uczestnik, wyposażony w odpowiedni sprzęt i ubiór, otrzymuje zestaw materiałów pomocniczych do podziemnych badań. Na trasie turystycznej, liczącej 23 komory, różnorodnych podziemnych wyrobisk, solankowych jezior, solnych rzeźb, płaskorzeźb odwołujących się do tradycji religijnych, historycznych i górniczych, licealiści realizują drugi projekt z przedsiębiorczości, który będzie prowadzony także w języku angielskim. Po zapoznaniu się z atrakcjami kopalni i jej ofertą turystyczną uczniowie poznają na zajęciach warsztatowych jak tworzy się wizerunek kopalni oraz w jaki sposób prowadzone są badania marketingowe nad którymi będą pracować podczas kolejnych wizyt. Całość projektu będzie realizowana pod ziemią na głębokości 135 metrów. Projekt zostanie zakończony opracowaniem prezentacji multimedialnej, którą omówimy na ostatnim spotkaniu w czerwcu 2015 roku.
Zachęcamy uczniów trzecich klas gimnazjów do nauki w klasie matematyczno-geograficznej a zarazem uczestnictwa w nowatorskim projekcie edukacyjnym.
Koordynatorami projektu są: mgr Aneta Kasprzyk, mgr Grzegorz Kaszewski
[ Galeria ]




TOP